
MINISTERUL FINANŢELOR
МИНИСТЕРСТВО ФИНАНСОВ
AL REPUBLICII MOLDOVA
РЕСПУБЛИКИ МОЛДОВА
INSPECŢIA FINANCIARĂ
ФИНАНСОВАЯ ИНСПЕКЦИЯ
MD-2012, or. Chişinău, str. Alexandru cel Bun, 48
tel: 22-26-70, fax:22-07-75, e-mail:
xxxxxxxxx.xxxxxxxxx@xx.xxx.xx
25-10-
din
/J .04.2021
Doamnei Diana BUTNARU АО Juriştii pentru Drepturile Omului
тип. Chişinău, str. Vlaicu Pîrcălab, 2
vreauinfo@lhr. md.
Inspecţia Financiară a examinat cererea nr.33/2021 din 08.04.2021, înregistrată
cu nr.575 din 09.04.2021 şi informează următoarele.
Conform Programului de activitate pentru sem.I al anului 2021, a fost efectuată
inspectarea financiară complexă la Primăria satului Hansca, raionul Ialoveni pe
perioada de activitate 01.01.2016-01.01.2021.
Astfel, către primăria nominalizată a fost înaintată prescripţia cu privire la
înlăturarea iregularităţilor constatate în rezultatul inspectării financiare complexe
efectuate nr.27-10-12/383 din 22.03.2021.
Ca rezultat, autoritatea publică locală a informat Inspecţia Financiară despre
acţiunile întreprinse privind executarea prescripţiei înainatate, fapt confirmat prin
scrisoarea nr.26 din 12.04.2021.
/V
In acest context, Vă remitem cele solicitate conform anexei pe 5 file.
Director
Alexei SECRIERU
ex.Sergiu Vrăjitorii

MINISTERUL FINANŢELOR
МИНИСТЕРСТВО ФИНАНСОВ
AL REPUBLICII MOLDOVA
РЕСПУБЛИКИ МОЛДОВА
INSPECŢIA FINANCIARĂ
ФИНАНСОВАЯ ИНСПЕКЦИЯ
MD-2012, or. Chişinău, str. Alexandru cel Bun, 48
tel: 22-26-70, fax:22-07-75, e-mail: inspectia.financiara(5jif.gov.md
nr.25-10-12/383 din 22.03.2021
Primăria s.Hansca,
r-nul Ialoveni
r-nul Ialoveni, s.Hansca
copia: Consiliul local s.Hansca
r-nul Ialoveni, s.Hansca
Consiliul raional Ialoveni
or. Ialoveni, str.Alexandru cel Bun, 33
Oficiul teritorial Chişinău al Cancelariei de Stat
or.Chişinău, bd.Ştefan cel Mare, 180
Ministerul Finanţelor,
secţia bugetelor locale
mun. Chişinău, str.Constantin Tănase,7
PRESCRIPŢIE
cu privire la înlăturarea iregularităţilor constatate în rezultatul inspectării financiare complexe efectuate la Primăria satului Hansca, r-nul Ialoveni
Inspecţia Financiară, conform Programului de activitate pentru sem.I al anului 2021,
a efectuat inspectarea financiară complexă la Primăria satului Hansca, raionul Ialoveni
(în continuare - Primăria), pe perioada de activitate 01.01.2016 - 01.01.2021 şi
informează următoarele.
Contrar prevederilor Legii finanţelor publice şi responsabilităţii bugetar-fiscale
nr.181 din 25.07.2014, executorii de buget ai Primăriei, n-au asigurat încasarea integrală
a cheltuielilor neîntemeiate în sumă de 2,6 mii lei, stabilite în cadrul inspectării
precedente.
în rezultatul nerespectării cadrului legislativ, au fost gestionate necorespunzător
mijloacele financiare publice, fiind admise cheltuieli neîntemeiate în sumă de 27,1 mii
lei, inclusiv:
-17,9 mii lei, plata indemnizaţiei pentru concediul anual de odihnă cu includerea în
salariul mediu a premiilor unice, ceea ce contravine prevederile pct.3, 4, 5 şi 8 alin.3) din
Anexa nr. 1 la Modul de calculare a salariului mediu, aprobat prin Hotărârea Guvernului
nr.426 din 26.04.2004;

-3,6 mii lei, premiu anual în cuantum de 10% din salariul anual, cu depăşirea
cuantumului stabilit, astfel fiind încălcate prevederile art.10 alin.l din Legea privind
salarizarea funcţionarilor publici nr.48 din 22.05.2012 şi pct.8 alin.2 din Hotărârea
Guvernului privind salarizarea funcţionarilor publici nr.331 din 28.05.2012;
-3,4 mii lei, ajutor material acordat angajaţilor Primăriei cu depăşirea cuantumului
salariului mediu, ceea ce contravine prevederilor pct.8 alin.4 din Hotărârea Guvernului
privind salarizarea funcţionarilor publici nr.331 din 28.05.2012;
- 1,8 mii lei, salariul specialistului în perceperea fiscală, pentru cumularea funcţiei
de secretar al Consiliului local cu calcularea eronată a treptei şi gradului de salarizare,
ceea ce contravine prevederilor art.9 alin.3 din Legea privind sistemul de salarizare a
funcţionarilor publici nr.48 din 22.03.2012.
- 0,4 mii lei, calcularea şi achitarea performanţei colective funcţionarilor publici ai
Primăriei (sem.II - 2015 şi sem.I - 2016) în cuantum de 15% faţă de salariul de funcţie
cu grad de calificare, efectiv urma a fi calculată şi achitată faţă de salariul de funcţie
prevăzut în schema de încadrare, prin ce au fost încălcate prevederile pct.8 din Hotărîrea
Guvernului privind salarizarea funcţionarilor publici nr.331 din 28.05.2012.
Concomitent, nerespectând cadrul legislativ a fost gestionat necorespunzător
patrimoniul Primăriei. Ca rezultat, în perioada anilor 2016 - 2020, au fost admise
diminuări şi neîncasări de venituri în bugetul local în sumă totală de 35,6 mii lei, inclusiv:
- 33,4 mii lei, venit ratat, condiţionat de lipsa contractelor de arendă încheiate între
autoritatea publică şi utilizatori pentru folosirea a şase terenuri aferente obiectivelor
privatizate cu suprafaţa totală de 9,43 ha. în aşa mod, fiind ignorate prevederile art.101
din Legea privind preţul normativ şi modul de vânzare-cumpărare a pământului nr.1308-
XIII din 25.07.1997, art.29 din Legea privind administraţia publică locală nr.436-XVI din
28.12.2006 şi art.33 din Legea privind finanţele publice locale nr.397-XV din
16.10.2003;
- 2,0 mii lei, venit ratat, rezultat din utilizarea spaţiului nelocuibil cu suprafaţa de
12,0 m2 de către SA „Moldtelecom”. Astfel, au fost ignorate prevederile Legii Bugetului
de stat pe anii respectivi.
- 0,2 mii lei, impozitul privat neîncasat de la vânzarea-cumpărarea terenurilor
proprietate publică.
Urmare a nerespectării cadrului legislativ, de către Primărie au fost admise
cheltuieli neregulamentare în sumă totală de 340,1 mii lei, inclusiv:
- 103,5 mii lei, rezultate din trecerea la cheltuieli a materialelor de construcţie în
baza actelor de formă liberă, semnate de către membrii comisiei şi aprobate de către
primar fără a se menţiona volumul de lucrări efectuate, ce lucrări, consumul de materiale
conform normelor, precum şi în lipsa devizului de cheltuieli şi actelor de primire-predare
a lucrărilor;
- 82,1 mii lei, rezultate din trecerea la cheltuieli a datoriilor debitoare a unor agenţi
economici pentru servicii prestate în baza facturilor fiscale, fără a fi anexate acte de
îndeplinire a lucrărilor, ce contravine prevederilor art.19 din Legea contabilităţii nr.113-
XVI din 27.04.2007;

- 73,6 mii lei, decontarea combustibilului solid (cărbune) folosit pentru încălzirea
grădiniţei de copii în baza actelor completate inadecvat;
- 28,2 mii lei, în rezultatul trecerii la cheltuieli a produselor alimentare şi cadourilor
folosite la petrecerea manifestărilor în baza actelor după o formă liberă, fără a fi anexate
listele participanţilor, procesele-verbale privind desfăşurarea manifestărilor culturale şi
devizele de cheltuieli;
- 26,9 mii lei, trecerea la cheltuieli a materialelor de uz gospodăresc, în baza actelor
de formă liberă în lipsa listelor privind eliberarea acestora pentru necesităţile instituţiei;
- 16,6 mii lei, cheltuieli pentru abonarea la ediţiile periodice fără descifrarea
acestora;
- 7,0 mii lei, casarea valorilor materiale procurate prin virament, fără a fi
înregistrate în evidenţa contabilă;
- 1,5 mii lei, decontarea mijloacelor băneşti din decontul gestionarului pentru
petrecerea sărbătorii Sfinţii împăraţi Constantin şi Elena, în lipsa deciziei Consiliului
local;
- 0,7 mii lei, surplusul ajutorului material unic acordat persoanelor în etate în raport
cu Decizia Consiliului local.
Concomitent, în cadrul inspectării a fost efectuată inventarierea bunurilor Primăriei,
în cadrul cărei au fost stabilite surplusuri de valori materiale în sumă de 0,9 mii lei.
Totodată, inspectarea a stabilit încălcări procedurale a modului de ţinere a evidenţei
contabile şi anume, contrar prevederilor art.13, 16, 17,19 şi 24 din Legea contabilităţii
nr.ll3-XVI din 27.04.2007, Hotărârii Guvernului cu privire la executarea Decretului
Preşedintelui Republicii Moldova nr.406-II din 2312.1997 din nr.294 din 17.03.1998,
Instrucţiunii cu privire la aprobarea Planului de conturi contabile în sistemul bugetar şi a
Normelor metodologice privind evidenţa contabilă şi raportarea financiară în sistemul
bugetar, aprobată prin Ordinul Ministerului Finanţelor nr.216 din 28.12.2015 şi
Regulamentului privind inventarierea, aprobat prin Ordinul Ministerului Finanţelor nr.60
din 29.05.2012, în perioada supusă inspectării:
- n-a fost elaborată Politica de contabilitate;
- evidenţa valorilor materiale la depozit n-a fost ţinută de către responsabilii de
valori materiale borderouri cumulative;
- n-au fost prezentate dările de seamă lunare privind mişcarea valorilor materiale de
către responsabilii de valori materiale din toate instituţiile subordonate Primăriei;
- n-a fost efectuată inventarierea formularelor cu regim special;
- n-au fost atribuite numere de inventar la mijloacele fixe;
- contabilitatea activelor pe termen lung a fost ţinută numai în expresie valorică,
efectiv urma a fi reflectată şi în expresie numerică.
Neajunsurile menţionate, denotă unele deficienţe în organizarea şi implementarea
managementului financiar adecvat şi a unor proceduri de control intern, ce ar asigura
utilizarea regulamentară a finanţelor publice şi patrimoniului public, încălcând, astfel
prevederile art.6 şi 8 din Legea privind controlul financiar public intern nr.229 din
23.09.2010.
Reieşind din cele expuse, în conformitate cu prevederile art.10 alin.l, art.ll
alin.l, 18, 53, 54, 92, 119, 120, 124 şi art.132 alin.l din Codul administrativ nr.116 din 19.07.2018, în temeiul pct.7 alin.l lit.j) din Regulamentul privind organizarea şi funcţionarea Inspecţiei Financiare din subordinea Ministerului Finanţelor, aprobat prin Hotărîrea Guvernului nr.1026 din 02.11.2010, Inspecţia cere:
1. A examina rezultatele inspectării la şedinţa Consiliului local şi de a întreprinde
măsurile de rigoare întru înlăturarea încălcărilor stabilite.
2. A informa persoanele vizate în raportul financiar despre iregularităţile constatate.
3. A întreprinde măsuri, conform cadrului normativ în vigoare, privind încasarea
surselor financiare în sumă totală de 2,8 mii lei, inclusiv:
- 2,6 mii lei, cheltuieli neîntemeiate, stabilite conform inspectării precedente;
- 0,2 mii lei, impozitul privat de la vânzarea-cumpărarea terenurilor proprietate
publică.
4. A încheia, conform cadrului normativ în vigoare, contracte de arendă cu
beneficiarii loturilor aferente obiectivelor privatizate cu suprafaţa totală de 9,43 ha şi a
reglementa ralaţiile de locaţiune cu Î.S Poşta Moldovei privind utilizarea spaţiului cu
suprafaţa de 12,0 m2.
5. A asigura studierea, cunoaşterea şi respectarea, de către persoanele implicate în
managementul financiar, a prevederilor:
- Legii bugetului de stat pe anul respectiv;
- Legii finanţelor publice şi responsabilităţii bugetar-fiscale nr.181 din 25.07.2014;
- Legii privind finanţele publice locale nr.397-XVdin 16.10.2003;
- Legii privind administraţia publică locală nr.436-XVI din 28.12.2006;
- Legii contabilităţii nr.l 13-XVI din 27.04.2007;
- Legii privind preţul normativ şi modul de vânzare-cumpărare a pământului
nr.l308-XIII din 25.07.1997;
- Regulamentului privind modul de calculare a salariului mediu, aprobat prin
Hotărârea Guvernului nr.426 din 26.04.2004;
- Hotărârii Guvernului cu privire la executarea Decretului Preşedintelui Republicii
Moldova nr.406-II din 2312.1997 din nr.294 din 17.03.1998;
- Regulamentului privind inventarierea, aprobat prin Ordinul Ministerului
Finanţelor nr.60 din 29.05.2012;
- Planului de conturi contabile în sistemul bugetar şi a Normelor metodologice
privind evidenţa contabilă şi raportarea financiară în sistemul bugetar, aprobate prin
ordinul Ministerului Finanţelor nr.216 din 28.12.2015.
6. A îmbunătăţit procedurile sistemului de control intern managerial în conformitate
cu Legea privind controlul financiar public intern nr.229 din 23.09.2010 şi Standardele
naţionale de control intern în sectorul public, aprobate prin ordinul Ministerului
Finanţelor nr.l89 din 05.11.2015.
A
lua act, că în cadrul inspectării cheltuielile neîntemeiate în sumă de 27,1 mii lei,
au fost încasate în casieria Primăriei şi bunurile materiale stabilite ca surplus în sumă de
0,9 mii lei au fost înregistrate în evidenţa contabilă a entităţii.

Pentru neasigurarea controlului asupra documentării faptelor economice, precum şi,
pentru nerespectarea regulilor privind reflectarea în conturi şi în registrele contabile a
faptelor economice, în privinţa primarului şi contabilului-şef au fost întocmite procese-
verbale cu privire la contravenţie prevăzute de art.295 alin.(l) şi, respectiv, art.295
alin.(2) din Codul contravenţional.
Potrivit art.139 alin.l şi art.171 alin.4 din Codul administrativ nr.116 din
19.07.2018, prezenta Prescripţie este executorie din momentul comunicării.
In conformitate cu art.61 alin.l şi 2 din Codul administrativ nr.116 din
19.07.2018, de informat în scris Inspecţia Financiară despre acţiunile întreprinse
pentru lichidarea iregularităţilor depistate în termen de 30 zile din momentul comunicării, cu prezentarea documentelor confirmative.
a
In cazul neexecutării conforme a cerinţelor legitime înaintate vor fi aplicate
sancţiuni persoanei cu funcţie de răspundere prevăzute de art.349 alin.l din Codul contravenţional nr.218-XVI din 24.10.2008.
Prezenta prescripţie, conform art.19, 162, 164, 165 alin.l şi 166 din Codul
administrativ nr.l 16 din 19.07.2018, poate fi atacată cu cerere prealabilă în termen de 30
zile, de la data comunicării, la Inspecţia Financiară cu sediul pe adresa: MD-2012,
mun.Chişinău, str.Alexandru cel Bun, 48.
A
In cazul dezacordului cu răspunsul la cererea prealabilă, entitatea este în drept să se
adreseze cu acţiune în contencios administrativ, în termen de 30 zile de la data
comunicării, în Judecătoria Chişinău, sediul Rîşcani, pe adresa: MD-2068, mun.Chişinău,
str.Kiev, 3.
Director
Alexei SECRIERU
ex: Boris Dochin