Это HTML-версия приложения к запросу «Свобода информации» 'Prescripția cu privire la înlăturarea iregularităților constatate în rezultatul inspectării financiare complexe efectuate la primăria s. Hansca raionul Ialoveni'.





MINISTERUL FINANŢELOR 
МИНИСТЕРСТВО ФИНАНСОВ 
AL REPUBLICII MOLDOVA 
РЕСПУБЛИКИ МОЛДОВА 
INSPECŢIA FINANCIARĂ
ФИНАНСОВАЯ ИНСПЕКЦИЯ
MD-2012, or. Chişinău,  str.  Alexandru cel Bun, 48 
tel:  22-26-70,  fax:22-07-75, e-mail:  xxxxxxxxx.xxxxxxxxx@xx.xxx.xx
25-10- 
din  /J  .04.2021
Doamnei Diana BUTNARU 
АО Juriştii pentru Drepturile Omului
тип. Chişinău,  str. Vlaicu Pîrcălab,  2
 
vreauinfo@lhr. md.
Inspecţia Financiară  a  examinat  cererea nr.33/2021  din  08.04.2021,  înregistrată 
cu nr.575 din 09.04.2021  şi informează următoarele.
Conform Programului  de  activitate pentru  sem.I  al  anului 2021,  a fost efectuată 
inspectarea  financiară  complexă  la  Primăria  satului  Hansca,  raionul  Ialoveni  pe 
perioada de activitate 01.01.2016-01.01.2021.
Astfel,  către  primăria  nominalizată  a  fost  înaintată  prescripţia  cu  privire  la 
înlăturarea  iregularităţilor  constatate  în  rezultatul  inspectării  financiare  complexe 
efectuate nr.27-10-12/383  din 22.03.2021.
Ca  rezultat,  autoritatea  publică  locală  a  informat  Inspecţia  Financiară  despre 
acţiunile  întreprinse  privind  executarea  prescripţiei  înainatate,  fapt  confirmat  prin 
scrisoarea nr.26 din  12.04.2021.
/V
In acest context, Vă remitem cele solicitate conform anexei pe 5  file.
Director
Alexei SECRIERU
ex.Sergiu Vrăjitorii




MINISTERUL FINANŢELOR 
МИНИСТЕРСТВО ФИНАНСОВ 
AL REPUBLICII MOLDOVA 
РЕСПУБЛИКИ МОЛДОВА 
INSPECŢIA FINANCIARĂ
ФИНАНСОВАЯ ИНСПЕКЦИЯ
MD-2012, or. Chişinău,  str.  Alexandru cel Bun, 48 
tel:  22-26-70,  fax:22-07-75, e-mail:  inspectia.financiara(5jif.gov.md
nr.25-10-12/383  din 22.03.2021
Primăria s.Hansca, 
r-nul  Ialoveni
r-nul Ialoveni,  s.Hansca
copia: Consiliul local s.Hansca
r-nul Ialoveni, s.Hansca
Consiliul raional Ialoveni
or. Ialoveni,  str.Alexandru cel Bun, 33
Oficiul teritorial Chişinău 
al Cancelariei de Stat
or.Chişinău, bd.Ştefan cel Mare,  180
Ministerul Finanţelor, 
secţia bugetelor locale
mun. Chişinău, str.Constantin Tănase,7
PRESCRIPŢIE
cu privire la înlăturarea iregularităţilor constatate în rezultatul inspectării 
financiare complexe efectuate la Primăria satului Hansca, r-nul Ialoveni
Inspecţia Financiară, conform Programului de activitate pentru sem.I al anului 2021, 
a  efectuat  inspectarea  financiară  complexă  la  Primăria  satului  Hansca,  raionul  Ialoveni 
(în  continuare  -   Primăria),  pe  perioada  de  activitate  01.01.2016  -   01.01.2021  şi 
informează următoarele.
Contrar  prevederilor  Legii  finanţelor  publice  şi  responsabilităţii  bugetar-fiscale 
nr.181  din 25.07.2014,  executorii de buget ai Primăriei, n-au asigurat încasarea integrală 
a  cheltuielilor  neîntemeiate  în  sumă  de  2,6  mii  lei,  stabilite  în  cadrul  inspectării 
precedente.
în  rezultatul  nerespectării  cadrului  legislativ,  au  fost  gestionate  necorespunzător 
mijloacele  financiare  publice,  fiind  admise  cheltuieli  neîntemeiate  în  sumă  de  27,1  mii 
lei, inclusiv:
-17,9 mii lei, plata indemnizaţiei pentru concediul anual de odihnă cu includerea în 
salariul mediu a premiilor unice,  ceea ce contravine prevederile pct.3, 4, 5 şi 8 alin.3) din 
Anexa nr. 1  la Modul  de calculare a salariului  mediu,  aprobat prin Hotărârea Guvernului 
nr.426 din 26.04.2004;



-3,6  mii  lei,  premiu  anual  în  cuantum  de  10%  din  salariul  anual,  cu  depăşirea 
cuantumului  stabilit,  astfel  fiind  încălcate  prevederile  art.10  alin.l  din  Legea  privind 
salarizarea  funcţionarilor  publici  nr.48  din  22.05.2012  şi  pct.8  alin.2  din  Hotărârea 
Guvernului privind salarizarea funcţionarilor publici nr.331  din 28.05.2012;
-3,4  mii  lei,  ajutor material  acordat angajaţilor Primăriei  cu  depăşirea cuantumului 
salariului  mediu,  ceea  ce  contravine  prevederilor pct.8  alin.4  din  Hotărârea  Guvernului 
privind salarizarea funcţionarilor publici nr.331  din 28.05.2012;
-  1,8  mii  lei,  salariul  specialistului în perceperea  fiscală,  pentru cumularea funcţiei 
de  secretar  al  Consiliului  local  cu  calcularea  eronată  a  treptei  şi  gradului  de  salarizare, 
ceea  ce  contravine  prevederilor  art.9  alin.3  din  Legea  privind  sistemul  de  salarizare  a 
funcţionarilor publici nr.48 din 22.03.2012.
- 0,4  mii  lei,  calcularea  şi  achitarea performanţei  colective  funcţionarilor publici  ai 
Primăriei  (sem.II -  2015  şi  sem.I -  2016) în cuantum de  15%  faţă de  salariul de  funcţie 
cu  grad  de  calificare,  efectiv  urma  a  fi  calculată  şi  achitată  faţă  de  salariul  de  funcţie 
prevăzut în schema de încadrare, prin ce au fost încălcate prevederile pct.8 din Hotărîrea 
Guvernului privind salarizarea funcţionarilor publici nr.331  din 28.05.2012.
Concomitent,  nerespectând  cadrul  legislativ  a  fost  gestionat  necorespunzător 
patrimoniul  Primăriei.  Ca  rezultat,  în  perioada  anilor  2016  -   2020,  au  fost  admise 
diminuări şi neîncasări de venituri în bugetul local în sumă totală de 35,6 mii lei, inclusiv:
-  33,4 mii lei, venit ratat,  condiţionat de lipsa contractelor de arendă încheiate între 
autoritatea  publică  şi  utilizatori  pentru  folosirea  a  şase  terenuri  aferente  obiectivelor 
privatizate  cu  suprafaţa totală  de  9,43  ha.  în  aşa mod,  fiind  ignorate prevederile  art.101 
din Legea privind preţul normativ şi modul de vânzare-cumpărare a pământului nr.1308- 
XIII din 25.07.1997, art.29 din Legea privind administraţia publică locală nr.436-XVI din 
28.12.2006  şi  art.33  din  Legea  privind  finanţele  publice  locale  nr.397-XV  din 
16.10.2003;
- 2,0  mii  lei,  venit  ratat,  rezultat  din  utilizarea  spaţiului  nelocuibil  cu  suprafaţa  de 
12,0 m2 de către SA „Moldtelecom”. Astfel,  au fost ignorate prevederile Legii Bugetului 
de stat pe anii respectivi.
-  0,2  mii  lei,  impozitul  privat  neîncasat  de  la  vânzarea-cumpărarea  terenurilor 
proprietate publică.
Urmare  a  nerespectării  cadrului  legislativ,  de  către  Primărie  au  fost  admise 
cheltuieli neregulamentare în sumă totală de 340,1  mii lei, inclusiv:
-  103,5  mii  lei,  rezultate  din  trecerea  la  cheltuieli  a  materialelor  de  construcţie  în 
baza  actelor  de  formă  liberă,  semnate  de  către  membrii  comisiei  şi  aprobate  de  către 
primar fără a se menţiona volumul de lucrări efectuate, ce lucrări, consumul de materiale 
conform normelor, precum şi în lipsa devizului de cheltuieli şi actelor de primire-predare 
a lucrărilor;
-  82,1  mii  lei, rezultate din trecerea la cheltuieli a datoriilor debitoare a unor agenţi 
economici  pentru  servicii  prestate  în  baza  facturilor  fiscale,  fără  a  fi  anexate  acte  de 
îndeplinire  a lucrărilor,  ce contravine prevederilor art.19  din Legea contabilităţii nr.113- 
XVI din 27.04.2007;



-  73,6  mii  lei,  decontarea  combustibilului  solid  (cărbune)  folosit  pentru  încălzirea 
grădiniţei de copii în baza actelor completate inadecvat;
- 28,2 mii lei, în rezultatul trecerii la cheltuieli a produselor alimentare şi cadourilor 
folosite la petrecerea manifestărilor în baza actelor după o formă liberă,  fără a fi anexate 
listele  participanţilor,  procesele-verbale  privind  desfăşurarea  manifestărilor  culturale  şi 
devizele de cheltuieli;
- 26,9 mii lei, trecerea la cheltuieli a materialelor de uz gospodăresc, în baza actelor 
de formă liberă în lipsa listelor privind eliberarea acestora pentru necesităţile instituţiei;
-  16,6  mii  lei,  cheltuieli  pentru  abonarea  la  ediţiile  periodice  fără  descifrarea 
acestora;
-  7,0  mii  lei,  casarea  valorilor  materiale  procurate  prin  virament,  fără  a  fi 
înregistrate în evidenţa contabilă;
-  1,5  mii  lei,  decontarea  mijloacelor  băneşti  din  decontul  gestionarului  pentru 
petrecerea  sărbătorii  Sfinţii  împăraţi  Constantin  şi  Elena,  în  lipsa  deciziei  Consiliului 
local;
- 0,7 mii lei, surplusul ajutorului material unic acordat persoanelor în etate în raport 
cu Decizia Consiliului local.
Concomitent, în cadrul inspectării a fost efectuată inventarierea bunurilor Primăriei, 
în cadrul cărei au fost stabilite surplusuri de valori materiale în sumă de 0,9 mii lei.
Totodată,  inspectarea a stabilit încălcări procedurale a modului de ţinere a evidenţei 
contabile  şi  anume,  contrar  prevederilor  art.13,  16,  17,19  şi  24  din  Legea  contabilităţii 
nr.ll3-XVI  din  27.04.2007,  Hotărârii  Guvernului  cu  privire  la  executarea  Decretului 
Preşedintelui  Republicii  Moldova  nr.406-II  din  2312.1997  din  nr.294  din  17.03.1998, 
Instrucţiunii cu privire la aprobarea Planului de conturi contabile în sistemul bugetar şi a 
Normelor  metodologice  privind  evidenţa  contabilă  şi  raportarea  financiară  în  sistemul 
bugetar,  aprobată  prin  Ordinul  Ministerului  Finanţelor  nr.216  din  28.12.2015  şi 
Regulamentului privind inventarierea, aprobat prin Ordinul Ministerului Finanţelor nr.60 
din 29.05.2012, în perioada supusă inspectării:
-  n-a fost elaborată Politica de contabilitate;
-  evidenţa  valorilor  materiale  la  depozit  n-a  fost  ţinută  de  către  responsabilii  de 
valori materiale borderouri cumulative;
- n-au fost prezentate dările de seamă lunare privind mişcarea valorilor materiale de 
către responsabilii de valori materiale din toate instituţiile subordonate Primăriei;
- n-a fost efectuată inventarierea formularelor cu regim special;
- n-au fost atribuite numere de inventar la  mijloacele fixe;
-  contabilitatea  activelor  pe  termen  lung  a  fost  ţinută  numai  în  expresie  valorică, 
efectiv urma a fi reflectată şi în expresie numerică.
Neajunsurile  menţionate,  denotă  unele  deficienţe  în  organizarea  şi  implementarea 
managementului  financiar  adecvat  şi  a  unor  proceduri  de  control  intern,  ce  ar  asigura 
utilizarea  regulamentară  a  finanţelor  publice  şi  patrimoniului  public,  încălcând,  astfel 
prevederile  art.6  şi  8  din  Legea  privind  controlul  financiar  public  intern  nr.229  din 
23.09.2010.



Reieşind  din  cele  expuse,  în  conformitate  cu  prevederile  art.10  alin.l,  art.ll 
alin.l,  18,  53,  54,  92,  119,  120,  124  şi  art.132  alin.l  din  Codul  administrativ  nr.116 
din  19.07.2018, în temeiul pct.7 alin.l  lit.j) din Regulamentul privind organizarea şi 
funcţionarea  Inspecţiei Financiare din  subordinea Ministerului Finanţelor, aprobat 
prin Hotărîrea Guvernului nr.1026 din 02.11.2010, Inspecţia cere:
1.  A  examina rezultatele  inspectării  la  şedinţa Consiliului  local  şi  de  a întreprinde 
măsurile de rigoare întru înlăturarea încălcărilor stabilite.
2.  A informa persoanele vizate în raportul financiar despre iregularităţile constatate.
3.  A  întreprinde  măsuri,  conform  cadrului  normativ  în  vigoare,  privind  încasarea 
surselor financiare în sumă totală de 2,8 mii lei, inclusiv:
-  2,6 mii lei, cheltuieli neîntemeiate, stabilite conform inspectării precedente;
-  0,2  mii  lei,  impozitul  privat  de  la  vânzarea-cumpărarea  terenurilor  proprietate 
publică.
4.  A  încheia,  conform  cadrului  normativ  în  vigoare,  contracte  de  arendă  cu 
beneficiarii  loturilor  aferente  obiectivelor privatizate  cu  suprafaţa totală  de  9,43  ha  şi  a 
reglementa  ralaţiile  de  locaţiune  cu  Î.S  Poşta  Moldovei  privind  utilizarea  spaţiului  cu 
suprafaţa de  12,0 m2.
5.  A  asigura studierea,  cunoaşterea şi  respectarea,  de  către persoanele  implicate în 
managementul financiar, a prevederilor:
-  Legii bugetului de stat pe anul respectiv;
-  Legii finanţelor publice şi responsabilităţii bugetar-fiscale nr.181  din 25.07.2014;
-  Legii privind finanţele publice locale nr.397-XVdin  16.10.2003;
-  Legii privind administraţia publică locală nr.436-XVI din 28.12.2006;
-  Legii contabilităţii nr.l 13-XVI din 27.04.2007;
-  Legii  privind  preţul  normativ  şi  modul  de  vânzare-cumpărare  a  pământului 
nr.l308-XIII din 25.07.1997;
-  Regulamentului  privind  modul  de  calculare  a  salariului  mediu,  aprobat  prin 
Hotărârea Guvernului nr.426 din 26.04.2004;
-  Hotărârii  Guvernului  cu privire  la executarea Decretului  Preşedintelui  Republicii 
Moldova nr.406-II din 2312.1997 din nr.294 din  17.03.1998;
-  Regulamentului  privind  inventarierea,  aprobat  prin  Ordinul  Ministerului 
Finanţelor nr.60 din 29.05.2012;
-  Planului  de  conturi  contabile  în  sistemul  bugetar  şi  a  Normelor  metodologice 
privind  evidenţa  contabilă  şi  raportarea  financiară  în  sistemul  bugetar,  aprobate  prin 
ordinul Ministerului Finanţelor nr.216 din 28.12.2015.
6. A îmbunătăţit procedurile sistemului de control intern managerial în conformitate 
cu  Legea privind  controlul  financiar public  intern  nr.229  din  23.09.2010  şi  Standardele 
naţionale  de  control  intern  în  sectorul  public,  aprobate  prin  ordinul  Ministerului 
Finanţelor nr.l89  din 05.11.2015.
lua  act,  că în cadrul inspectării cheltuielile neîntemeiate în sumă de 27,1  mii lei, 
au fost încasate în casieria Primăriei şi bunurile materiale stabilite ca surplus în sumă de 
0,9 mii lei au fost înregistrate în evidenţa contabilă a entităţii.




Pentru neasigurarea controlului asupra documentării faptelor economice, precum şi, 
pentru  nerespectarea  regulilor  privind  reflectarea  în  conturi  şi  în  registrele  contabile  a 
faptelor  economice,  în  privinţa primarului  şi  contabilului-şef au  fost  întocmite  procese- 
verbale  cu  privire  la  contravenţie  prevăzute  de  art.295  alin.(l)  şi,  respectiv,  art.295 
alin.(2) din Codul contravenţional.
Potrivit  art.139  alin.l  şi  art.171  alin.4  din  Codul  administrativ  nr.116  din
19.07.2018, prezenta Prescripţie este executorie din momentul comunicării.
In  conformitate  cu  art.61  alin.l  şi  2  din  Codul  administrativ  nr.116  din
19.07.2018,  de  informat  în  scris  Inspecţia  Financiară  despre  acţiunile  întreprinse 
pentru  lichidarea  iregularităţilor  depistate  în  termen  de  30  zile  din  momentul 
comunicării, cu prezentarea documentelor confirmative.
a
In  cazul  neexecutării  conforme  a  cerinţelor  legitime  înaintate  vor  fi  aplicate 
sancţiuni  persoanei  cu  funcţie  de  răspundere  prevăzute  de  art.349  alin.l  din  Codul 
contravenţional nr.218-XVI  din 24.10.2008.
Prezenta  prescripţie,  conform  art.19,  162,  164,  165  alin.l  şi  166  din  Codul 
administrativ nr.l 16 din  19.07.2018, poate fi atacată cu cerere prealabilă în termen de 30 
zile,  de  la  data  comunicării,  la  Inspecţia  Financiară  cu  sediul  pe  adresa:  MD-2012, 
mun.Chişinău, str.Alexandru cel Bun, 48.
A
In cazul dezacordului cu răspunsul la cererea  prealabilă, entitatea este în drept să se 
adreseze  cu  acţiune  în  contencios  administrativ,  în  termen  de  30  zile  de  la  data 
comunicării, în Judecătoria Chişinău, sediul Rîşcani, pe adresa: MD-2068, mun.Chişinău, 
str.Kiev, 3.
Director
Alexei SECRIERU
ex:  Boris Dochin