
MINISTERUL FINANŢELOR
МИНИСТЕРСТВО ФИНАНСОВ
AL REPUBLICII MOLDOVA
РЕСПУБЛИКИ МОЛДОВА
INSPECŢIA FINANCIARĂ
ФИНАНСОВАЯ ИНСПЕКЦИЯ
MD-2012, mun. Chişinău, str. Alexandru cel Bun, 48,
______________ ______________ tel: (022) 222-670, fax: 022 220775, e-mail: inspecţia.fin
xxxxxxx@xx.xxx.xx
/fe s s
< ??•//. J & S )
lanr.
&
din
f/d
Ialovenionline.md
Inspecţia Financiară a examinat cererea fără număr şi fără dată prin care solicitaţi de a vă da
explicaţii asupra competenţei organului de inspectare, procedura de emitere a actelor în cadrul
procedurii administrative şi drepturile instituţiilor implicate în această procedură, precum şi repetat
solicitaţi de a vă fi eliberată copia prescripţiei cu privire la înlăturarea iregularităţilor constatate în
rezultatul inspectării financiare efectuate la Primăria satului Costeşti, raionul Ialoveni, şi
informează următoarele.
Ca motiv de înaintare a cererii, consideraţi precum că Inspecţia Financiară, la examinarea
adresării f/n şi f/d parvenită prin poşta electronică şi înregistrată la intrări cu nr. 1948 din
28.10.2021, prin Scrisoarea de răspuns nr. 25-10-10/1490 din 01.11.2021, după părea dvs., a
interpretat greşit şi eronat prevederile Legii privind protecţia datelor cu caracter personal nr. 133
din 08.07.2011.
Accentuăm, prin răspunsul expediat în adresa dvs., Inspecţia Financiară s-a axat la prevederile
actelor normative în vigoare, competenţa, atribuţiile şi misiunea ce-i revine, dispusă prin cadrul
normativ în vigoare, în exercitarea dreptului conform prevederilor art. 78 din Legea finanţelor
publice şi responsabilităţii bugetar-fiscale nr. 181 din 25.07.2014, art. 2 alin. (2), 3, 7, 8, 16, 21, 29,
53, 54, 137 din Codul administrativ şi Regulamentului privind organizarea şi funcţionarea
Inspecţiei Financiare din subordinea Ministerului Finanţelor, aprobat prin Hotărârea Guvernului
privind organizarea activităţii de inspectare financiară nr. 1026 din 02.11.2010, aceasta a acţionat
cu bună-credinţă şi în limitele legii cu respectarea scopului pentru care i-a fost atribuit dreptul şi
existenţa interesului public în verificarea utilizării conforme a mijloacelor financiare, ţinând cont
de specificul de activitate, cu aplicarea procedurii uniforme, astfel, prin activitatea administrativă a
Inspecţiei, nefiind încălcat dreptul legitim sau libertatea stabilită prin lege, în contextul prevederilor
art. 17 din Codul administrativ.
Factorii de decizie ai instituţiei supuse verificării, la caz, ai Primăriei satului Costeşti, potrivit
actelor normative în vigoare, prin activitatea administrativă, sunt obligaţi să respecte cu stricteţe
drepturile şi libertăţile entităţii supuse verificării şi să nu aducă atingere drepturilor acesteia, la
gestionarea şi utilizarea resurselor bugetare, precum şi la administrarea patrimoniului public.
Totodată, potrivit prevederilor pct. 8 subpct. 4 lit. f) din Regulamentul privind organizarea şi
funcţionarea Inspecţiei Financiare din subordinea Ministerului Finanţelor, aprobat prin Hotărârea
V
Guvernului nr. 1026 din 02.11.2010, în executarea atribuţiilor de funcţie, angajaţii abilitaţi cu
funcţii de inspectare (control) financiară sunt obligaţi să respecte drepturile entităţilor supuse
inspectării (controlului) financiare şi să garanteze păstrarea secretelor de stat, de serviciu,
comerciale şi personale cunoscute în cadrul exercitării atribuţiilor.
în contextul menţionat, angajaţii abilitaţi cu funcţii de inspectare în afară de drepturi mai au şi
obligaţiuni în procesul de inspectare a instituţiei,
care trebuie să le respecte cu stricteţe.
Totodată, potrivit prevederilor art. 66 din Constituţia RM şi art. 71 din Legea cu privire la
actele normative nr. 100 din 22.12.2017, interpretarea legilor ţine în exclusivitate de competenţa
Parlamentului Republicii Moldova.
Astfel, reieşind din cele menţionate mai sus, nu sunteţi în drept să insistaţi şi să obligaţi ca
răspunsul la cerere să fie dat conform propriei formulări sau într-un anumit sens, precum şi ca
interpretarea prevederilor actelor normative în vigoare (dreptul de proprietate, noţiunea de act
administrativ, categoriile acestora, noţiunea de destinatar, date cu caracter personal) să fie după
dorinţa personală.
Astfel, axând la drepturile dispuse potrivit actelor normative în vigoare a instituţiei supuse
inspectării ca proprietar de drept al documentelor în cauză, subiect, parte la procedura respectivă şi
destinatar al actelor emise în cadrul procedurii administrative, Inspecţia Financiară este în
imposibilitate de a vă elibera documentul, repetat solicitat, acestea nu pot fi trecute în răspunderea,
ultimei, temei pentru care vă sugerăm să vă adresaţi la proprietarul şi destinatarul acestuia.
în cazul în care nu sunteţi de acord cu răspunsul Inspecţiei Financiare, sunteţi în drept de a
înainta o acţiune de contencios administrativ în instanţa de judecată, la Judecătoria Chişinău, sediul
Râşcani, mun. Chişinău, str. Kiev, 3.
Director adjunct
Ion BORTA
ex.: Bouroş Ludmila
tel.: (022) 222-670
2